ΙΣΤΟΡΙΑ, ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ & ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ

Αρχική » Πρόγραμμα » Σάββατο 12 Νοεμβρίου

Σάββατο 12 Νοεμβρίου

Παρασκευή 11 Νοεμβρίου ♦ Κυριακή 13 Νοεμβρίου

 

ΣΑΒΒΑΤΟ 12 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (9:30 – 11:40)

Διδακτικές Πρακτικές

Σχολιασμός: Κρυσταλλία Χαλκιά, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ

  1. Φανή Τριπολιτσιώτου (Γεωλόγος, Υπεύθυνη Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Φ.Ε.): Από τον Αριστοτέλη και τον Δημόκριτο στη σύγχρονη θεωρία των λιθοσφαιρικών πλακών
  2. Δημήτριος Κούζας (Εκπαιδευτικός Δ/θμιας Εκπ/σης, Γεωλόγος ΠΕ04.05, Πληροφορικός ΠΕ20, MSc Ειδίκευση Καθηγητών Φυσικών Επιστημών Ε.Α.Π.), Κυριάκος Αθανασίου (Ομ. Καθηγητής ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ Διδακτική Βιολογίας- Αγωγή Υγείας): Διδάσκοντας την Βιολογία ως Ιστορία μέσω των Θεματικών Μουσείων: η περίπτωση της Εξέλιξης μέσω Φυσικής Επιλογής
  3. Κατερίνα Σάλτα, Λαμπριανάκη Χαρούλα, Μαυρικάκη Ευαγγελία (Εκπαιδευτικοί): Διερεύνηση επιστημολογικών πεποιθήσεων σχετικών με τη Χημεία μαθητών Λυκείου
  4. Μιχάλης Πετρόπουλος (Ερευνητής Εργαστήριο Φυσικής ΕΑΠ, Εκπαιδευτικός Β/θμιας Εκπαίδευσης): Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής: είναι αξιόπιστος τρόπος εξέτασης των μαθητών; Η περίπτωση της Φυσικής
  5. Γεώργιος Πριμεράκης (Υπ. Διδάκτωρ ΠΤΔΕ-ΑΠΘ): Η ιστορική διαδρομή και τα στοιχεία των αναλυτικών προγραμμάτων Τεχνολογίας της Αγγλίας

ΣΑΒΒΑΤΟ 12 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (9:30 – 11:40)

Φιλοσοφία και φυσικές επιστήμες

Σχολιασμός: Θανάσης Λάγιος, Δρ. Φιλοσοφίας, Φ.Π.Ψ., ΕΚΠΑ

  1. Βασίλης Λιβάνιος (Λέκτορας, Τμήμα Κλασικών Σπουδών και Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Κύπρου): Συμμετρίες και Κατηγορική Φύση των Χωροχρονικών Ιδιοτήτων
  2. Δήμητρα Χριστοπούλου (Επίκ. καθηγήτρια): O μετασχηματισμός της έννοιας της αφαιρετικής διαδικασίας στα μαθηματικά
  3. Δημήτρης Αθανασάκης (Επίκ. καθηγητής Νεότερης Φιλοσοφίας, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, ΦΛΣ ΑΠΘ): Ο Leibniz μεταξύ Σχολαστικισμού και Μηχανοκρατίας: οι «Σκέψεις για τη συγκρότηση μιας νέας φυσικής» (1679)
  4. Παύλος Κλιματσάκης (Δρ. Φιλοσοφίας): Ο Χέγκελ και οι εμπειρικές επιστήμες
  5. Σταύρος Ιωαννίδης (Mεταδιδακτορικός ερευνητής, ΜΙΘΕ, ΕΚΠΑ): H δομή του «εκτεταμένου επιχειρήματος» του Δαρβίνου και η διδασκαλία της θεωρίας της εξέλιξης

Ολιγόλεπτο διάλειμμα (11.40-12.00)


ΣΑΒΒΑΤΟ 12 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (12:00-14:00)

Επιστήμη, τέχνη και ανθρωπιστικές σπουδές

Σχολιασμός: Ελένη Γέμτου, Επίκ. Καθηγήτρια ΜΙΘΕ, ΕΚΠΑ

  1. Μαρία Αθανασέκου (Δρ. Ιστορίας Τέχνης): Η αξιοποίηση της Ιστορίας της Τέχνης στη διδασκαλία της Ιστορίας στο Λύκειο
  2. Ιωάννα Στεφανίδου (ΜΙΘΕ, ΕΚΠΑ): Τεκμήρια πολιτισμού και διδακτική: αναπαραστάσεις της φυσικής επιστήμης στη φωτογραφία
  3. Διονύσιος Καλογεράς (Απόφοιτος Φυσικών Επιστημών, Υπ. Διδάκτωρ Τηλεπικοινωνιών), Εβίνα Λιοσάτου (Πολιτικός Μηχανικός, Απόφοιτος Ανθρωπιστικών Επιστημών, Υπ. Διδάκτωρ Περιβαλλοντικών Κινδύνων και Καταστροφών): H εικαστική τέχνη ως εργαλείο στη διδασκαλία των φυσικών και ανθρωπιστικών επιστημών
  4. Γεώργιος Βοζίκας (Ερευνητής – Ακαδημία Αθηνών): Η διαμόρφωση της πόλης ως γνωστικού αντικείμενου στην ελληνική λαογραφία. Διαδικασίες αλλαγής επιστημολογικού παραδείγματος και παιδαγωγικές προεκτάσεις.

ΣΑΒΒΑΤΟ 12 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (12:00-14:00)

Η διδασκαλία των επιστημών εκτός πλαισίων

Σχολιασμός: Μανώλης Πατηνιώτης, Αν. Καθηγητής ΜΙΘΕ, ΕΚΠΑ

  1. Δημήτρης Σκόρδος (Υπ. Διδάκτωρ, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ), Κώστας Σκορδούλης (Καθηγητής ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ): Η παρουσία της Επιστήμης στα έντυπα της σοσιαλιστικής και κομμουνιστικής αριστεράς στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου
  2. Βασίλειος Παππάς (Φυσικός – υπεύθυνος ΕΚΦΕ Τρικάλων): Η χρήση της Ιστορίας των Επιστημών στον Επιστημονικό Γραμματισμό ενηλίκων (Η Περίπτωση του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας των Φυλακών Τρικάλων)
  3. Άννα Τζαμπάζη (Υπ. Διδάκτωρ, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης): Ο Επιστημονικός Γραμματισμός σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας: δυο παραδείγματα διδακτικών εφαρμογών εμπνευσμένα από τη Φιλοσοφία και την Ιστορία της Επιστήμης
  4. Σπύρος Κόλλας (Διδάκτωρ ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ), Κρυσταλλία Χαλκιά (Καθηγήτρια ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ): Η ενσωμάτωση των κοινωνικοεπιστημονικών ζητημάτων στα Α.Π. για τον επιστημονικό γραμματισμό στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας

Μεσημεριανό διάλειμμα (14:0-15:30)


ΣΑΒΒΑΤΟ 12 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (15:30-17:40)

Οι έννοιες στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών

Σχολιασμός: Γιώργος Βλαχάκης,  Επίκ. Καθηγητής, Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών, ΕΑΠ

  1. Παναγιώτης Κουμαράς (Καθηγητής ΠΤΔΕ, ΑΠΘ), Θεόδωρος Πιερράτος (Υπεύθυνος Ε.Κ.Φ.Ε. Ευόσμου): Η πορεία από τον “φόβο του κενού” μέχρι την εισαγωγή της έννοιας ατμοσφαιρική πίεση (1630 – 1662) και μιας πρώτης εισαγωγής του μορίου
  2. Έλενα Α. Μανιάτη (Σχολική Σύμβουλος Α/θμιας ΕΑΠ/ΜΙΘΕ), Ειρήνη Γκουνταρούλη (Ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο του Warwick): Ιστορία των Επιστημών: Η Εννοιολογική Αλλαγή στη Διδακτική Πράξη
  3. Κωνσταντίνα Αντιόχου  (Υπ. διδάκτωρ Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Κρήτης): Η χαρτογράφηση της πραγματικότητας και των εννοιών στη φιλοσοφία και τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών
  4. Χριστίνα Στεφανή (Χημικός, Σχολική Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών Γ΄ Αθήνας): Αναζήτηση παραπομπών της Εξαημέρου του Μεγάλου Βασιλείου στη σύγχρονη επιστημονική γνώση της Χημείας
  5. Παύλος Ιωάννης Σινιγάλιας (Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών): Η ουσία στις φυσικές επιστήμες και στη σχολική εκδοχή τους

ΣΑΒΒΑΤΟ 12 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (15:30-17:40)

Διδασκαλία της φυσικής μέσω της Ιστορίας και Φιλοσοφίας των Επιστημών

Σχολιασμός:  Φανή Σέρογλου, Επίκ. Καθηγήτρια ΠΤΔΕ, ΑΠΘ

  1. Παρασκευή Τσακμάκη (Εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης), Παναγιώτης Κουμαράς (Καθηγητής ΠΤΔΕ, ΑΠΘ): Οι «νόμοι του Νεύτωνα» των μαθητών και οι νόμοι του Νεύτωνα των Φυσικών: ακολουθώντας το μονοπάτι της αιτιότητας για να διδάξουμε μηχανική στο σχολείο
  2. Αθανάσιος Βελέντζας (Υπ. ΕΚΦΕ Αμπελοκήπων, Ph.D.), Κρυσταλλία Χαλκιά (Καθηγήτρια ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ): Επιστημονικές εξηγήσεις στα σχολικά εγχειρίδια Φυσικής γενικής παιδείας του Λυκείου
  3. Άννα Λέτσι (Υπ. διδάκτωρ στη διδακτική των φυσικών επιστημών), Αρετή Μποταίτη, Φανή Σέρογλου: Προβάλλοντας τη ζωή και το έργο επιστημονισσών με ταινίες slowmation μέσα από ένα διαδικτυακό εκπαιδευτικό κανάλι στο YouTube
  4. Ειρήνη Τέντα (Φοιτήτρια 4ου έτους Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης), Άννα Λέτσι, Φανή Σέρογλου: Μαθαίνοντας για τον ηλεκτρομαγνητισμό με τη βοήθεια του Νίκολα Τέσλα
  5. Ευγενία Ποτηριάδου (Φυσικός, Δ.Δ.Ε Γ’ Αθήνας), Δημήτρης Κολιόπουλος (Καθηγητής ΤΕΕΑΠΗ Πανεπιστημίου Πατρών): Σχεδιασμός και χρήση κειμένων από την ιστορία της επιστήμης σε μια εισαγωγική διδασκαλία της ραδιενέργειας στο λύκειο

Ολιγόλεπτο διάλειμμα (17:40-18:00)


ΣΑΒΒΑΤΟ 12 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (18:00-19:30)

Στρογγυλή Τράπεζα: Ο ρόλος της Ιστορίας και της Φιλοσοφίας των Επιστημών στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα ενός κοινωνικού κέντρου. Η περίπτωση του Κοινωνικού - Πολιτιστικού Κέντρου Βύρωνα «η Λαμπηδόνα»

Διοργάνωση: Κώστας Στεργιόπουλος

Συντονιστής: Μανώλης Πατηνιώτης, Αν. Καθηγητής ΜΙΘΕ, ΕΚΠΑ

Συμμετέχουν:

  1. Αριστείδης Αραγεώργης
  2. Θόδωρος Αραμπατζής
  3. Νίκος Γρέτος
  4. Κώστας Στεργιόπουλος
  5. Στάθης Ψύλλος

ΣΑΒΒΑΤΟ 12 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (19:45-20:45)

Προσκεκλημένη ομιλία Θόδωρου Αραμπατζή, Καθηγητή ΜΙΘΕ, ΕΚΠΑ: Τα πολλά πρόσωπα του πειράματος στις φυσικές επιστήμες

 

Παρασκευή 11 Νοεμβρίου ♦ Κυριακή 13 Νοεμβρίου