ΙΣΤΟΡΙΑ, ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ & ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ

Αρχική » Πρόγραμμα

Πρόγραμμα

Παρασκευή 11 Νοεμβρίου Σάββατο 12 Νοεμβρίου ♦ Κυριακή 13 Νοεμβρίου

 

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 11 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (9:30 – 11:00)

Επιστήμη, κοινωνία, πολιτική και εκπαίδευση

Σχολιασμός:  Σπυρίδων Μανουσέλης, Εφημερίδα των Συντακτών

  1. Π. Κάβουρας ( R-NanoLab, Σχολή Χημικών Μηχανικών, ΕΜΠ), Β.  Φανάρας ( EARTHnet,  Σχολή Χημικών Μηχανικών, ΕΜΠ), Κ.Α. Χαριτίδης (Διευθυντής του 2ου Λυκείου Θεσσαλονίκης): Η Ηθική της Επιστημονικής Έρευνας μέσα από την Ιστορία και η ανάγκη εισαγωγής της στην εκπαίδευση
  2. Μάρθα Κουτσιούμπα (Φυσικός – Δρ Ψυχολογίας): Η ευθύνη του επιστήμονα στους Φυσικούς του Dürrenmatt
  3. Κωνσταντίνος Κορφιάτης (Αναπληρωτής Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Κύπρου): Νεοφιλελευθερισμός και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Η Νεοφιλελεύθερη Αντίληψη για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και η Αναζήτηση Διεξόδων

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 11 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (9:30 – 11:00)

Οι τεχνολογίες ελέγχου και τροποποίησης του ανθρώπινου οργανισμού ως θέμα στο σχολικό μάθημα «Ερευνητική Εργασία»: Αξιοποιώντας τη μελέτη της βιοϊατρικής τεχνολογίας, της βιοτεχνολογίας, της νευροτεχνολογίας και της νανοτεχνολογίας από την Ιστορία της Τεχνολογίας και τις Σπουδές Επιστήμης και Τεχνολογίας

Διοργάνωση και σχολιασμός: Τέλης Τύμπας, Αν. Καθηγητής ΜΙΘΕ, ΕΚΠΑ και Μανώλης Δέγλερης, Υπ. Διδάκτωρ ΜΙΘΕ, ΕΚΠΑ

  1. Ανδρέας Παπαλέξης (Μετ/κός φοιτητής, ΠΜΣ Ιστορίας και Φιλοσοφίας των Επιστημών και της Τεχνολογίας, ΕΚΠΑ): Από τα τεχνικά πλεονεκτήματα στα κοινωνικά μειονεκτήματα των τεχνικών έκδοσης γονιδιακού υλικού (gene editing)
  2. Κατερίνα Βλαντώνη (Δρ. Ιστορίας των Επιστημών, ΕΚΠΑ): Ο καθοριστικός ρόλος των δημοσιογράφων στην επικράτηση των μοριακών τεχνικών ελέγχου του αίματος
  3. Μαριλένα Πατεράκη (Υπ. Διδάκτωρ Ιστορίας των Επιστημών, ΕΚΠΑ): Το κανονικό και το παθολογικό στην τεχνική νευροτροποποίησης μέσω της εν τω βάθει εγκεφαλικής διέγερσης (Deep Brain Stimulation)

Ολιγόλεπτο διάλειμμα (11:00-11:30)


ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 11 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (11:30 – 13:30)

Προτάσεις διδασκαλίας με την εισαγωγή στοιχείων Ιστορίας και Φιλοσοφίας των Μαθηματικών

Σχολιασμός: Δήμητρα Χριστοπούλου, Επίκ. Καθηγήτρια Μαθηματικού Τμήματος, ΕΚΠΑ

  1. Νίκος Κανδεράκης (Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας – εξωτερικός συνεργάτης): Οι εξισώσεις της φυσικής και η «συμβολική επανάσταση» στην άλγεβρα: ιστορικά στοιχεία και διδακτικές προεκτάσεις
  2. Ιωάννης Μπρούζος (Δρ. Θετικών Επιστημών): Το Παραμύθι του Αμπού: Μύθος και Ιστορία ως διδακτική προσέγγιση
  3. Ιωάννης  Δ. Σφήκας (Υπ. Διδάκτωρ ΠΤΔΕ), Γεώργιος Η. Μπαραλής (Επίκουρος Καθηγητής ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ): Επίλυση προβλημάτων ισοπεριμετρικών σχημάτων στην εκπαίδευση
  4. Γεώργιος Η. Μπαραλής (Επίκ. Καθηγητής ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ): Αξιοποίηση των «τζακισμάτων» της Αριθμητικής του Εμμανουήλ Γλυζώνιου στα Μαθηματικά της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 11 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (11:30 – 13:30)

Κριτικές προσεγγίσεις στην επιστήμη και στην εκπαίδευση

Σχολιασμός: Βάσια Λέκκα, Δρ. Ευρωπαϊκής Ιστορίας, ΕΚΠΑ

  1. Ιωάννα Σταύρου (Δρ. Διδακτικής Φυσικών Επιστημών – Σχολική Σύμβουλος Π.Ε.), Σκορδούλης Κωνσταντίνος (Καθηγητής ΠΤΔΕ – ΕΚΠΑ): Διδασκαλία Φυσικών Επιστημών και Επιστημονική Φαντασία: Κριτικές Προσεγγίσεις
  2. Χαράλαμπος Κόκκινος (Μέλος ΣΕΠ Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου): Η μεταβολή της μαθησιακής διαδικασίας στο νέο κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον: εκπαίδευση και τεχνική διαμεσολάβηση
  3. Κωνσταντίνος Γαλανόπουλος: (Υπ. Διδάκτωρ Πολιτικής Θεωρίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο): Παιδαγωγική και ελευθερία. Η διδασκαλία των επιστημών στην αντιαυταρχική και ελευθεριακή εκπαίδευση

Μεσημεριανό διάλειμμα (13.30-15.30)


ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 11 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (15:30 – 17:30)

Το πείραμα στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών

Σχολιασμός: Βασίλειος Καρακώστας, Καθηγητής ΜΙΘΕ, ΕΚΠΑ

  1. Φώτης Νταής (Επίτιμος καθηγητής του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Κρήτης, Υπ. Διδάκτωρ ΜΙΘΕ, ΕΚΠΑ): Το πείραμα Stern-Gerlach. Η επιβεβαίωση μιας λανθασμένης θεωρίας
  2. Σωτήρης Αλεξάκης (Μετ/κός φοιτητής),  Κώστας Γαβρόγλου (Ομότιμος Καθηγητής),  Αντιγόνη Λαζοπούλου,  Ευαγγελία Χορδάκη,  Βασιλική Χριστοπούλου (Μετ/κές φοιτήτριες): Μια ιστορική προσέγγιση του πειράματος στην διδασκαλία των φυσικών επιστημών
  3. Φλώρα Πάπαρου (Κάτοχος Διδακτορικού στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών, Καθηγήτρια Φυσικών Επιστημών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση): Τα ιστορικά πειράματα ως εργαλεία ανάδειξης διαφορετικών όψεων του πειράματος και μετασχηματισμού του εργαστηρίου φυσικών επιστημών σε «επιστημονικό μουσείο»
  4. Αθανάσιος Γκουτζαμάνης (Υπ. Διδάκτωρ  Τμήμα Φυσικής ΑΠΘ), Χαρίτων Πολάτογλου (Καθηγητής, Τμήμα Φυσικής ΑΠΘ): Η ιστορική διαδρομή από την πιεστική δύναμη στη διεύρυνση της έννοιας της πίεσης ως ενεργειακή πυκνότητα και η σημασία στη διδασκαλία.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 11 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (15:30 – 17:30)

Φιλοσοφία της επιστήμης και διδακτική

Σχολιασμός: Αριστείδης Αραγεώργης, Επίκ. Καθηγητής ΣΕΜΦΕ, ΕΜΠ

  1. Παναγιώτης Πεφάνης (Εκπαιδευτικός Δ.Ε., ΣΕΠ ΕΑΠ): Ο κριτικός αναστοχασμός ως αέναος διάλογος με τα σφάλματα της άμεσης εμπειρίας. Μια συμβολή σε μια δημιουργική ψυχανάλυση της γνώσης
  2. Δημήτρης Κοιλάκος (Δρ. Φιλοσοφίας της Επιστήμης): Προοπτικές εισαγωγής μιας βιγκοτσκιανής οπτικής στη φιλοσοφία της επιστήμης
  3. Μαρία Δεβελάκη (Dr. phil., τ. Σχολική Σύμβουλος ΜΕ): Επιστημονική αιτιολόγηση και κριτική σκέψη στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών – Η συμβολή της φιλοσοφίας της επιστήμης
  4. Χριστιάνα Ανδρέου (ΜΑ, Διδακτική των Φυσικών Επιστημών Διδακτορική φοιτήτρια, Τμήμα Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Κύπρου),  Δημήτρης Πορτίδης (Αν. καθηγητής Φιλοσοφίας Τμήμα Κλασικών Σπουδών και Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Κύπρου),  Αθανάσιος Ραφτόπουλος (Καθηγητής Επιστημολογίας και Γνωστικής Επιστήμης, Τμήμα Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Κύπρου): Τα επιστημονικά μοντέλα και τα χαρακτηριστικά της επιστήμης

Ολιγόλεπτο διάλειμμα (17.30-18.00)


ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 11 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (18:00-19:00)

Προσκεκλημένη ομιλία Στάθη Ψύλλου, Καθηγητή ΜΙΘΕ, ΕΚΠΑ: Τι είναι οι νόμοι της φύσης;

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 11 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016 (19:15-20:30)

Προβολή του δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ (docudrama) Νεύτων: Η Δύναμη του Θεού (Newton: The Force of God) και συζήτηση με τους συντελεστές της ταινίας

 

Σάββατο 12 ΝοεμβρίουΚυριακή 13 Νοεμβρίου